Leerstoornissen
Als een kind in vergelijking met klasgenootjes opvallend moeilijk tot lezen, spellen en/of rekenen komt, spreken we van een leerstoornis. De leerproblemen vallen vanaf het begin van de lagere school op en blijven aanwezig ondanks voldoende leerkansen en hulp op school en thuis. Het gehoor, het zicht en de intelligentie zijn normaal of zijn niet de oorzaak van het leerprobleem. Elk kind reageert anders op de problemen die het heeft. Sommige kinderen kunnen goed omgaan met hun lees-, spellings- of rekenmoeilijkheden, terwijl andere kinderen zich faalangstig, verdrietig of kwaad voelen als ze ervaren dat het moeilijker gaat voor hen. We spreken van een complexe leerstoornis als het kind naast de leerstoornis ook problemen heeft met de aandacht, het geheugen, de visuele of auditieve perceptie, het visueel-ruimtelijk inzicht, de motoriek of sociale, emotionele of gedragsproblemen ondervindt. Uw kind kan in dat geval door ons team onderzocht en indien nodig behandeld worden. Meer specifieke informatie over leerstoornissen vindt u op: www.sprankel.be